Mají emoji místo v marketingu?

Dnešní komunikaci si bez nich neumíme moc dobře představit a když v ní schází, vyvolává to v nás mnohdy až nepříjemné pocity. Řeč je samozřejmě o emoji neboli česky o smajlících. 

Emoji představují nejlepší způsob, jak v technologické komunikaci vyjádřit emoce. Obzvlášť pokud cílíte na mladší generace, je v podstatě nezbytné je využívat i v rámci marketingu na sociálních sítích. 

Emoji zprostředkovávají emoce

Hlavním účelem emoji je zakročit právě tam, kde má textová komunikace slabé stránky - ve vyjadřování pocitů. Určitě se vám už nesčetněkrát stalo, že se vám z textu zdál někdo naštvaný, odměřený, povýšený a podobně, když se ale objevil rozesmátý žlutý obličej, celé vaše vnímání psaného se změnilo. 

Samotné slovo „emoji“, tedy „piktogram“, je kombinací japonských slov „e“ (絵 pro „obrázek“) a „moji“ (文字 pro „znak“). Ačkoliv se to může zdát až neuvěřitelné, emoji vymyslela jedna japonská marketingová firma už v 90. letech minulého století. Původně byly používány jako variace na běžné emotikony. Od těch se liší především tím, že jsou čistě grafické, tedy nejsou složené z více znaků, jako například :-). 

Emoji se masově začaly rozšiřovat v roce 2011, kdy je Apple učinil trvalou součástí svých klávesnic pro iOS 5. Klávesnice iOS jich nyní podporuje kolem 1700 a každý rok přibývají nové. 

Emoji a online marketing

Jedna věc je jistá - emoji už dále nejsou považovány za “neprofesionální”. Vyvinuly se v jakýsi univerzální jazyk, a to hlavně u mladších generací. Nejlepší je, že jsou dostupné všem, bez ohledu na jejich řeč nebo původ. 

46 % jedinců ve věku 18-29 let si myslí, že je přijatelné používat emoji v e-mailech a dalších formách profesionální komunikace, jako je Slack, LinkedIn a tak dále. Používání emotikonů v práci pomáhá lidem vnímat nás jako přístupnější a laskavější. A když už jsou přijatelné v profesionálním pracovním prostředí, rozhodně patří také do marketingových textů na sítích. 

O jejich používání se nevyplatí ani diskutovat obzvlášť, když cílíte na generaci Z nebo mileniály. S plochými a nudnými texty u nich neobstojíte. Pokud jsou vaší cílovou skupinou spíše starší generace, je ale dobré využití emoji dobře zvážit, aby znění vašeho sdílení bylo opravdu takové, jaké si přejete. Někteří lidé totiž emoji mohou považovat nejenom za nevhodné, ale také za matoucí či otravné. 

Emoji zvyšují engagement na sociálních sítích

Co vám emoji můžou přinést? Podle reportů YouGov America je toho dost. 

Lepší engagement:

  • na Twitteru je to o 25 %,

  • na Facebooku o neskutečných 57 %;

  • na Instagramu o 48 %.  

Emoji zvyšují počet komentářů a sdílení o 33 %.  

Emoji v předmětu e-mailu zvyšují míru jeho otevření a prokliků o téměř 30 %. 

Tato čísla jasně ukazují, jak důležití jsou “smajlící” pro engagement, obzvlášť na sociálních sítích. 

Marketingová strategie na poli emoji 

Brand building ve jménu lidskosti

Jsou miliony firem, které dokola používají stejné nudné texty a obecná prohlášení o jejich kultuře a poslání. Nebuďte jednou z nich!

Místo toho buďte kreativní. Přidat sem tam emoji do vašich textů vám pomůže se odlišit a dodá vaší značce mladistvé a moderní vyznění. Emoji naznačují, že vaše společnost není stroj bez tváře, který jen chrlí obsah, aby lidi přinutil něco koupit.

Místo toho pomáhají budovat emocionální spojení s vaším publikem. Napodobují každodenní konverzace s našimi známými, takže nezahrnout je do (marketingové) komunikace působí až nepřirozeně. Kdy jste naposledy mluvili prostřednictvím textu, který neobsahoval žádné smajlíky? Možná si to už ani nepamatujete. Proč je tedy vynechávat ze svého obsahu? 

Poznejte své publikum

Pokud emoji nesedí vašemu cílovému publiku, netlačte na pilu. Když je budete používat takzvaně na sílu, riskujete, že se vzdálíte vaší cílové skupině a ztratíte příznivce. Zvlášť to platí u emoji, které nemají jeden univerzální význam, a pro některé lidi tak může být jejich využití neakceptovatelné.

Pochopit online chování vašich sledujících a rozhodnout, zda je vhodné při komunikaci s nimi využívat emoji, vyžaduje plné zapojení vaší sociální inteligence. Možná bude chvíli trvat, než se naladíte na stejnou vlnu, ale časem do toho určitě proniknete. 

Využívejte správné emoji 

Co je horší, než nepoužívat emoji? Používat je se špatným významem. 

Každý si věci interpretujeme po svém, a to platí dvojnásob u vizuálů, které jsou subjektivní a mohou mít alternativní významy. Některé emoji mohou mít například nevhodné či sexuální konotace. Pokud si nejste významem jistí, zkontrolujte si ho na Emojipedii nebo na Googlu. 

Sociální sítě a emoji 

Bez emoji se komunikace na sociálních sítích zdá až moc formální. Skvěle naopak působí, když mají firmy vlastní sadu emoji jako součást brandu. Emoji pro obsah na sociální sítě můžete využít i kreativním způsobem: 

  • Nechte sledující vyjádřit jen pomocí emoji, jak moc jsou nadšení z pondělku. 

  • Zařaďte anketu “palec nahoře x palec dole” pro novou příchuť domácí limonády, o které uvažujete. 

  • Rozčleňte váš text díky emoji odrážkám. 

Emoji nesmí převálcovat copywriting

V nejlepším přestat - to je rada využitelná i pro využívání emoji pro copywriting na sociálních sítích. 

Písmenka by měla stále převažovat nad smajlíky, jinak je dost pravděpodobné, že vaše sdělení nebude jen matoucí, ale také trochu otravné.

Previous
Previous

Nová funkce Instagramu Collab organicky zvýší dosah a přinese nové publikum

Next
Next

Základní tipy pro psaní na sociální sítě, které stále fungují